Розмінуванням займаються державні структури та недержавні оператори протимінної діяльності. Фото: ДСНС України
Забруднення територій вибухонебезпечними предметами – критична проблема, яка виникла в Україні внаслідок повномасштабного вторгнення Росії. Міни та снаряди, що не розірвалися, загрожують здоров’ю і життю людей, заважають повноцінному розвитку економіки. Очистити та повернути якнайшвидше у господарське використання землі та інфраструктуру, створити безпечні умови для населення – одне з ключових завдань, що вирішує Уряд України у співпраці з міжнародними партнерами. Майже 150 тисяч квадратних кілометрів земель держави залишаються замінованими. А враховуючи інтенсивність бойових дій та останні тенденції щодо застосування російською федерацією далекобійних ракет з касетними бойовими частинами, можна сказати, що безпечної території у нас взагалі немає. Тож необхідно бути пильними і максимально дотримуватися заходів безпеки у разі виявлення вибухонебезпечних та просто підозрілих предметів.
Розмінування Київщини / фото УНІАН (Олександр Синиця)
Відповідно до Закону України "Про протимінну діяльність в Україні", розмінування (гуманітарне розмінування) - комплекс заходів, які проводяться операторами протимінної діяльності з метою ліквідації небезпек, пов’язаних із вибухонебезпечними предметами, включаючи нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування, надання громадам інформації щодо протимінної діяльності та передачу очищеної території.
Фото: ДСНС України
Цим же законом передбачено діяльність операторів протимінної діяльності. Це можуть бути уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, у тому числі міжнародні та іноземні. Держава не фінансує гуманітарне розмінування — і це нормальна практика для “замінованих” країн. За всі проєкти, які відбуваються з початку війни в 2014 році на Донбасі та після повномасштабного вторгнення — по всій деокупованій території, — платять міжнародні донори, передусім структури ООН, зокрема, Управління ООН із координації гуманітарних справ, Продовольча програма ООН, Держдеп США, а також Уряди Нідерландів, Німеччини, Австрії, Швейцарії, Норвегії, Канади тощо, і приватні інвестори, наприклад, фундація Говарда Баффета.
Відповідно до інформації Міністерства оборони України, гуманітарне розмінування в Україні наразі виконують 10 організацій-операторів. До виконання заходів протимінної діяльності залучені як міжнародні неурядові організації з розмінування: The Halo Trust, Данська Рада у справах біженців (DRC), Швейцарський фонд протимінної діяльності (FSD), так і національні неурядові оператори: "Демінінг Солюшнс", "ГК груп", Центр гуманітарного розмінування Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" – Державне підприємство "Укроборонсервіс", "Асоціація саперів України".
Фото: ДСНС України
Профільні організації, що бажають працювати в Україні, мають пройти складну процедуру сертифікації для роботи в якості оператора протимінної діяльності. Держава не виділяє гроші на гуманітарне розмінування, тому кошти на його проведення пропонують міжнародні організації. Країни - учасниці Ukraine Recovery Conference додатково виділили понад 35 млн дол. на підтримку гуманітарного розмінування в Україні. Сума зобовʼязань країн-партнерів України сягнула понад 850 млн доларів США в еквіваленті. Це гроші, виділені на проєкти у сфері гуманітарного розмінування на 2022 - 2027 роки. Серед країн, які оголосили про додаткове виділення грошей на підтримку гуманітарного розмінування, – Німеччина, яка профінансує 7 проєктів, які реалізує спільно із партнерами в Україні. На потреби у гуманітарному розмінуванні німецький уряд виділив додаткові 20 млн євро на 2024 рік. Зокрема, 1 млн євро піде на пілотний проєкт спільно із Данською радою у справах біженців та міжнародною організацією Humanity & Inclusion з комплексної допомоги постраждалим від мінно-вибухових предметів - від фізичної реабілітації до психосоціальної підтримки.
У найближчі два роки 10% від допомоги на гуманітарне розмінування Німеччина виділятиме саме на допомогу постраждалим. Ще 4 млн євро Німеччина виділить на продовження діючих проєктів у 2025 році.
Швеція також оголосила про додаткове виділення коштів - 9 млн доларів США. Ця допомога піде на збільшення спроможності державних інституцій навчати власні підрозділи із розмінування.
У Мінекономіки також зазначили, що Бельгія виділила 2 млн євро на спільні проєкти із UNDP та FAO в сфері гуманітарного розмінування.
Фото: ДСНС України
За попередніми оцінками, дев’ять областей України (Дніпропетровська, Запорізька, Київська, Миколаївська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська та Черкаська) потребують обстеження та, за необхідності, розмінування близько 470 тисяч гектарів земель сільгосппризначення. Найбільше забруднено вибухонебезпечними предметами Харківська, Донецька й Херсонська області.
Українська машина підготовки ґрунту до розмінування/фото: Харківська ОВА
Найгірший стан у Херсонській – на її правому березі окупанти тікаючи залишили величезну кількість мін усіх видів. Херсонська область — перша в країні за масштабами розмінування. Тут працює найбільша кількість саперів — понад 800 людей. У планах — збільшити за рік цю цифру до 1500.
«Аграрний сектор для Херсонщини — головний економічний драйвер. Тому швидке гуманітарне розмінування — це один з елементів підтримки економічної активності області», — зауважив Прем’єр-міністр України.
На серпень 2024 року на правобережжі Херсонщини розміновано 61 процент полів - це 312 тисяч 870 гектарів. Пріоритет - землі аграріїв, які готові відновити роботу. У Херсонській області використовується понад 90 процентів розмінованих полів.
Збитки, заподіяні сільському господарству Херсонщини через втрати грунтів внаслідок війни, становлять понад 38 мільярдів гривень. З 1 січня по 7 липня 2024 року на деокупованій території Херсонської області під час робіт на полях внаслідок підривів вибухонебезпечних предметів, 5 людей отримали поранення та 1 - загинула. Також пошкоджено понад 50 одиниць сільгосптехніки.
Першочергово заходи з обстеження та розмінування здійснюватимуться в регіонах, де проблема забруднення територій є найбільш актуальною, а очищення сільгоспугідь – найбільш економічно обґрунтованим. Для реалізації зазначених заходів також доведено спрощений порядок отримання дозволу для операторів протимінної діяльності на виконання вибухових робіт під час розмінування та використання вибухових матеріалів на період дії воєнного стану.
Наразі багато громад в Україні мають потенційне мінне забруднення та потребують підтримки з розмінування територій, особливо з початком посівної кампанії. Це стосується не лише громад, на території яких велись активні бойові дії або які були деокуповані, але і територій, по яким були нанесені авіаційні та ракетні удари.
Існує три типи розмінувань: воєнне, оперативне й гуманітарне
Воєнне — розмінування під час бойових дій (наприклад, після відступу ворога). Ним займаються військові сапери.
Оперативне — невідкладне виявлення та знищення боєприпасів (наприклад, авіабомби часів Другої світової війни, яку виявили під час будівництва). Ним можуть займатися військові, ДСНС, сапери Нацполіції, Держспецслужби транспорту (ДССТ).
Гуманітарне — це якраз поступове розмінування суцільних масивів території поза межами зони бойових дій. Ним фактично займаються міжнародні неприбуткові фонди та вітчизняні комерційні організації.
Гуманітарне розмінування – це не просто знешкодження вибухонебезпечних предметів. Це надання людям можливості повернутися до своїх домівок і бути в безпеці, займатися домашнім господарством, бавитися на дитячих майданчиках. Відновлення України починається саме з якісного розмінування.
Відповідно до Плану виконання заходів гуманітарного розмінування на звільнених територіях, розмінування здійснюється за умовними етапами.
Перший етап — оперативне реагування після артилерійських, ракетних та авіаційних ударів, після інцидентів із вибухонебезпечними предметами, з метою пошуку та знищення боєприпасів, що не вибухнули, та їхніх залишків, забезпечення процесуальних дій правоохоронних органів.
Другий етап — проведення оперативного реагування з метою пошуку, виявлення, знищення (знешкодження) вибухонебезпечних предметів на звільнених територіях для розблокування функціонування об’єктів життєзабезпечення, об’єктів транспортної інфраструктури та доступу населення до соціальних об’єктів та житлового фонду.
Третій етап — забезпечення безпеки сільськогосподарських робіт, оперативний пошук вибухонебезпечних предметів на визначених сільськогосподарських територіях у рамках забезпечення харчової безпеки держави.
Координацію заходів оперативного реагування здійснюють відповідні командування Сил оборони України та військові адміністрації. До цих етапів залучаються виключно урядові підрозділи сил оборони та безпеки (групи розмінування Державної спеціальної служби транспорту, піротехнічні підрозділи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, вибухотехнічні групи Національної поліції України, інженерно-саперні підрозділи Збройних Сил України та Національної гвардії України).
Четвертий етап — це нетехнічне обстеження в рамках виконання алгоритму вивільнення земель відповідно до національних та міжнародних стандартів протимінної діяльності. Основна мета — ідентифікація імовірно забруднених та забруднених територій, які потенційно можуть містити ризики від вибухонебезпечних предметів. До цього етапу залучаються оператори протимінної діяльності.
П’ятий етап — проведення гуманітарного розмінування в рамках виконання алгоритму вивільнення земель. Включає в себе процедуру зменшення територій під час технічного обстеження, суцільне очищення територій методом розмінування або очищення району ведення бойових дій. Цей етап виконується операторами протимінної діяльності під моніторингом Національного органу з питань протимінної діяльності.
Шостий етап — це проведення зовнішнього контролю якості розмінування силами акредитованих органів із інспектування. Після успішного проведення зовнішнього контролю якості оператор протимінної діяльності передає відповідальність за територію місцевим органам влади.
Етапи 4-6 проводяться лише на територіях, де командуванням Збройних Сил України підтверджено сприятливу безпекову ситуацію для виконання процесу вивільнення земель.
Для заходів 4-6 етапів, залучають міжнародні та національні неурядові організації, які пройшли сертифікацію як оператори протимінної діяльності. Зазначені організації, як оператори протимінної діяльності, здійснюють свою діяльність виключно за кошти фінансування донорами і на цей час відпрацьовують завдання з гуманітарного розмінування деокупованих територій Житомирської, Херсонської, Миколаївської, Київської, Чернігівської, Сумської та Харківської областей.
Планування заходів 4-6 етапів здійснюється Центром протимінної діяльності та затверджується Національним органом з питань протимінної діяльності.
Мінекономіки ставить за мету за 10 років очистити 80% забруднених земель і зробити їх безпечними для використання.
Точно визначити скільки часу потрібно на повне розмінування України, можна буде лише тоді, коли завершяться бойові дії. Та беззаперечно одне: чим більш підготовленими на той час будуть фахівці, чим сучасніше обладнання для розмінування вони матимуть, тим швидше вдасться зробити всі території нашої країни безпечними для життя.
Використані джерела:
Інтернет ресурси:
Відео ресурси: