Цей вираз, що португальською звучить «perrola barroca», метафорично підводить нас до усвідомлення надзвичайно яскравого стилю, який в другій половині XVII століття під впливом західноєвропейських уподобань проникає в усі культурні сфери українців і набуває свого розквіту у XVIIІ столітті уже визнаним як «українське бароко». Мистецтвознавці стверджують, що «до естетичних особливостей українського бароко можна віднести багатобарвність, контрастність, мальовничість, посилену декоративність, динамізм і головне – небачену вигадливість форм.»
Прогулюючись центральною частиною Львова, ви, можливо, насолоджувались виглядом однієї з найбільш знаних споруд міста, яка і є першим прикладом барокової архітектури в країні. Саме із цієї будівлі Костелу єзуїтів, зведеної італійським архітектором Джакомо Бріано у 1610-1630 роках, розпочалася в Україні неймовірна історія утвердження західноєвропейського стилю «БАРОКО», що в перекладі з італійської означає «химерний». І хоча на початках цей новітній стиль не мав схвальних відгуків з боку знаті, проте з часом він полонив усю освічену Європу.
Першою такою перлинкою українських зодчих можна вважати Іллінську церкву (або Церкву Святого Пророка Іллі) у селі Суботові Чигиринського району Черкаської області, збудовану 1653 року за наказом гетьмана Богдана Хмельницького як родову церкву-усипальницю. Основні розміри церкви: довжина 23 м, ширина 14,08 м, висота стін 7,35 м. Церква збудована із каменю і цегли, товщина стін 1,8 м. Знавці раннього українського бароко знамениту церкву, репродукцію якої ми нині можемо щодня бачити на 5-гривневій купюрі, описують так: «Церква збудована в стилі раннього українського бароко, має оборонні риси (товщина стін — до 2 м, бійниці). Складена з каміння і цегли, однонавова, з гранчастою шестистінною апсидою. Накрита двосхилим дахом із заломом. Фасади пам'ятки вирішені лаконічно: їх кути закріплені пілястрами, в стінах — невеликі вікна в глибоких амбразурах і уступчасті ніші. Фасад увінчує розкрепований карниз, фриз і підфризовий валик. Західний фасад завершений двоярусним фігурним фронтоном виразного малюнку з волютами, розчленований карнизами і прикрашений сонечками на постаментах. По центру фронтон розділений пілястрою, в першому ярусі розміщені декоративні ніші, у другому — ключевидні бійниці в амбразурах. Об'єм нави перекритий напівциркульним склепінням з розпалубками. Хори підтримуються аркадою на двох опорних квадратних у перетині стовпах, і розкриваються в наву другим ярусом аркади. Хід на хори влаштований в товщі західної стіни.» Коли 1657 року Богдан Хмельницький помер, то його поховали саме в Іллінській церкві праворуч від вівтаря. Проте, як це вже часто трапляється в українській історії, останків гетьмана відповідно археологічних досліджень 1970-х років не виявлено. Та й церква за радянських часів побувала в якості сільського клубу, а трохи пізніше в якості колгоспного складу. Це іще один приклад нищення московітами історичних пам’яток України. Бо ж знали, іроди, що і український провісник національного відродження Тарас Шевченко у липні 1845 року побував у Суботові, де і написав картину «Богданова церква у Суботові», а трохи пізніше ще й віршовані рядки цій славнозвісній церкві присвятив:
«Стоїть в селі Суботові
На горі високій
Домовина України —
Широка, глибока.
Ото церков Богданова.
Там то він молився,
Щоб москаль добром і лихом
З козаком ділився.
Мир душі твоїй, Богдане!
Не так воно стало:
Москалики, що заздріли,
То все очухрали…
Могили вже розривають,
Та грошей шукають;
Льохи твої розкопують
Та тебе ж і лають,
Що й за труди не находять!
Отак то, Богдане!
Занапастив єси вбогу
Сироту Украйну!
За те ж тобі така й дяка…
Церков-домовину
Нема кому полагодить!
На тій Україні,
На тій самій, що з тобою
Ляха задавила,
Байстрюки Єкатерини
Сараною сіли!
Отаке то, Зіновію,
Олексіїв друже!
Ти все оддав приятелям,
А їм і байдуже!
Кажуть, бачиш, що все то те
Таки й було «наше»,
Що вони тілько наймали
Татарам на пашу
Та полякам… Може й справді!
Нехай і так буде!
Так сміються ж з України
Стороннії люди!
Не смійтеся, чужі люди!
Церква-домовина
Розвалиться… і з-під неї
Встане Україна
І розвіє тьму неволі,
Світ правди засвітить,
І помоляться на волі
Невольничі діти!»
1845. 21. X.
Марїнське.
Перечитавши увесь (від початку до кінця) вірш Великого Кобзаря, нині розуміємо його пророчі слова. Сподіваємось на Перемогу ЗСУ над одвічним заздрісником і кривдником Славної України. Віримо, що Сонце правди засіяє і розвіє тьму неволі.
А ми маємо пізнавати своє , перечитуючи рядки нашого пророка і вшановуючи досягнення величної української культури, однієї з яскравих сторінок якої є українське бароко, яке іще іменують «МАЗЕПИНСЬКИМ БАРОКО». І цьому є пояснення. На відміну від своїх попередників в історії гетьманської України гетьман Іван Мазепа на культуру і мистецтво коштів не шкодував. Його меценатство не має собі рівних. Лише в Києво-Печерській лаврі ми можемо споглядати справжні родзинки українського зодчества, споруджені коштом Івана Мазепи, серед яких Успенський собор (1073—1089; перебудова XVII—XVIII ст.) відновлений коштом І.Мазепи (1690), церква Різдва Богородиці (1696), Церква Всіх святих над Економічною брамою (1696—1698), Кам'яний мур Києво-Печерської лаври (1696—1701), а іще в Києво-Печерській лаврі коштом Івана Мазепи були збудовані південно-західна башта (башта Івана Кущника, від назви церкви, яку там хотіли відкрити на честь патрона Івана Самойловича; побудована 1696 р.); південна (Часова чи Годинникова, бо в ній до 1818 р. був годинник); північна (Малярна, бо там містилася малярна майстерня); східна (Онуфрієвська — від церкви св. Онуфрія, або Палатна, бо тут містилися палати І.Мазепи) (1698—1701). Іван Степанович Мазепа також фондував побудову Микильського собору (1690—1696), Богоявленського собору (1693) та церкви Живоначальної Трійці у Батурині (1692). А також у тоді стольному граді Батурині коштом Івана Мазепи було збудовано церкву Святого Миколи, Воскресенську церкву та церкву Покрови Богородиці. Саме завдяки фінансової підтримки Івана Мазепи було збудовано Свято-Троїцький собор Кирилівського монастиря (1695) та собор Вознесіння Господнього Бахмацького монастиря, а також Успенська церква, трапезна та дзвіниця Глухівського монастиря (1692).
Не обходив своєю увагою уславлений гетьман і українські села. До найбільш значимих із десятків ним профінансованих ми можемо віднести церкву Петра і Павла в с. Іванівському (поч.1700-х) та Покровську церкву в с. Дігтярівці Новгородсіверського району Чергігівської області (1708—1709 або1710).
Гріх було б не згадати про значну фінансову підтримку Іваном Мазепою Києво-Могилянської академії та інших козацьких братських шкіл. Варто нагадати, що і Колегіум у Чернігові, що був заснований відомим педагогом і письменником Іоаном Максимовичем при кафедральному Борисоглібському монастирі, тривалий час діяв за безпосередньої підтримки та фінансування саме гетьмана Івана Мазепи. Так, починаючи з 1700 по 1705 рік протягом чотирьох років у Чернігівському колегіумі було відкрито 4 класи: три граматичні та клас поетики. Мовою викладання, як і у всіх престижних європейських навчальних закладах, була латинська. Латинську мову вивчали за тим же самим підручником Емануїла Альвара «Institutiones linguae latinae», що і в Київській академії, який був дуже популярний в Європі. У Чернігівському колегіумі учні практикувалися перекладати тексти з польської та української на латинську і навпаки.
Як і в Києво-Могилянській академії так і в Чернігівському колегіумі кожний викладач поетики, риторики та філософії навчав учнів на власно підготовленому курсі лекцій. Цьому в підтвердження є незначна кількість рукописних підручників, авторами яких були знані викладачі Чернігівського колегіуму, які навчали учнів і написанню поезії.
Образне мислення було притаманне і самому гетьманові Мазепі. До наших днів дійшло чимало популярних віршованих творів, автором яких є сам Іван Степанович Мазепа. А іще він полюбляв грати на власному ТОРБАНІ, так би мовити удосконаленому гібриді барокової лютні з кобзою. Він своїми уподобаннями творив моду на мистецтво. Скрізь, у всіх ділянках української духовної й матеріальної культури, перемогла Європа, тобто світогляд безупинного поступу й самовдосконалення переміг східний догматизм і традиціоналізм. Всесвітньовідомий український історик мистецтва і театру, знаний український політичний і громадський діяч Дмитро Володимирович Антонович (1877-1945) окреслив добу гетьманування Мазепи як «другу золоту добу українського мистецтва» після великодержавної доби Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Більшість з козацької старшини мазепинської доби також намагалася діяти за прикладом свого очільника. Є чимало прикладів, коли козацькі полковники а чи сотники фінансували побудови церков, утримання монастирів та братських козацьких шкіл, а також намагалися будувати власні маєтності у стилі БАРОКО, який став модним і в Європі, і в освіченій Україні. Можемо зазначити, що в стилі українського бароко наприкінці XVII століття за прикладом свого шефа полковник гетьмана Мазепи Яків Лизогуб збудував собі палату в Седневі на Чернігівщині. Окрім того Яків Лизогуб увійшов в число українських меценатів, профінансувавши побудову церкви Різдва Богородиці в Седневі та південного приділу церкви Єлецького монастиря в Чернігові. І прикладів фінансової щедрості козацької старшини часів Мазепи в бік українського мистецтва можна наводити чимало.
Іще можемо навести приклад: у Києві було побудовано Будинок полкової канцелярії на замовлення Київського полковника Юхима Дарагана. Архітектором, до речі, цієї історичної споруди був всесвітньовідомий український зодчий Іван Григорович Григорович-Барський (1713-1791). Це той Іван Григорович-Барський, який побудував справжні шедеври українського бароко, серед яких церква Миколи Набережного (1772-1775), Покровська церква (1766), собор Різдва Богородиці в селі Козельця. Його авторству належить і знаменитий фонтан Самсон (1748-1749), виконаний на замовлення магістрату. Також він відбудував, чи то реконструював, старовинний подільський собор Успіння Богородиці Пирогощі, де свого часу був крамарем і старостою його батько, поблизу якої і його 1791 року поховали вдячні йому рідні п’ятнадцятеро дітей, двоє з яких були знаними київськими підприємцями.
Не менш відомий за Івана Григоровича-Барського в цей час працював і творив архітектурні шедеври підданий Києво-Печерської лаври Степа́н Дем'я́нович Ковнір (1695 — 1786). За участю Ковніра споруджено дзвіниці на Ближніх та Дальніх печерах, Свято-Троїцька церква у Китаєві (1763—1767), Кловський палац (1754—1761) та інші видатні пам'ятки українського бароко. Яскравим шедевром є Ковнірівський корпус на території Верхньої Лаври — колишнє службове монастирське приміщення. Відомий український архітектор, реставратор і мистецтвознавець, професор Юрій Сергійович Асєєв (1917-2005) писав: «Ковнір для Лаври зробив те, що Сансовіно для площі Сан Марко в Венеції - завершив історичний процес складання гармонійного архітектурного комплексу.»
Ми маємо завдячувати українському зодчому Степанові Ковніру за його родзинки архітектурного мистецтва, серед яких чинне місце займає собор Антонія і Феодосія з дзвіницею (1756—1758), збудований у місті Василькові Київської області. Собор побудований Степаном Ковніром на замовлення лаврського архімандрита (за легендою, від васильківського собору до лаври прокладений підземний хід). Згідно оповідей українських мистецтвознавців «розміри храму становлять 20 х 20 метрів, висота центрального куполу в інтер'єрі 28 метрів. Чотири бокові куполи увінчують квадратні приміщення між рукавами апсид. Вікна прикрашені фігурними наличниками. Характерною деталлю архітектури вважаються фронтони з карнизами подвійної кривизни (скульптор С. Тальянець). Будівля собору зовні нагадує Козелецький собор Різдва Богородиці. В інтер'єрі збереглися розписи Василя Бібікова.» Головна святиня храму і до сьогодні — це чудотворна ікона Божої Матері Триручниці. Також слід нагадати, що і тут москалі нашкодили. У рік радянської грошової реформи 1961 совєти славнозвісний собор Антонія і Феодосія закрили. І лише в часи Незалежності України після попередніх реставраційних робіт, які тривали майже 8 років, храм, збудований Степаном Ковніром, відновив свою діяльність. Храм і до тепер є яскравим прикладом українського бароко.