У світі бізнесу з'являється новий феномен – приватні, зовсім невеликі компанії, які не дотримуються звичайної корпоративної догми. Так, Бо Бьорлінгем, головний редактор популярного журналу про бізнес, у книзі «Малі гіганти: компанії, що обрали велич, а не розмір» провів дослідження 14 «малих гігантів», аби пояснити, як така стратегія може привести до успіху.
«Малі гіганти» – це бізнеси, які добровільно обрали не рости і не збільшувати прибуток, а дотримуватися своїх ідеалів. Вони віддані власній справі та фокусуються на тому, щоб працювати неймовірно добре, слідуючи своїм власним шляхом, який і робить їх справді успішними. Саме цим шляхом йдуть такі компанії, як Anchor Brewing і Zingerman's Deli, готуючи свої неймовірно апетитні ель та сендвічі. А результат подібних кампаній: дзвінкий тріумф і великі суми на банківських рахунках.
У всіх засновників та лідерів успішних компаній, які відмовилися від зростання, є одна спільна риса: пристрасть до того, чим вони займаються. Вони обожнюють свою справу і горять бажанням познайомити з нею інших. Їх підживлює радість від того, що вони дають світові унікальний продукт. Розширення ж загрожує втратою особливості, переходом до бездушного масового виробництва, часто на шкоду якості та істинних цілей фірми. Нормування продуктів, втрата харизми та індивідуальності – ось небезпеки, які підстерігають кожну стрімко зростаючу компанію.
Бо Бьорлінгем акцентує увагу на тому, що маленькі фірми привабливі для клієнтів. Ні одній великій корпорації не вдасться налагодити такі тісні зв'язки зі споживачами, як «невеликому гігантові». Власники маленьких компаній часто самі займаються проблемами клієнтів і багатьох із них знають особисто. «Особисто» – ключове слово. Чудовий сервіс нерозривно пов'язаний з турботою про клієнтів, коли їм демонструють, що їх цінують і не пошкодують сил, аби утримати. Привітність співробітників компанії, уважність до кожного відвідувача, щире бажання допомогти, участь у місцевих заходах, спонсорство, написані від руки листи – все це приваблює людей. Але коли компанія розширюється, як правило, вона перестає бути настільки затишною, забуває про емоційний зв'язок зі споживачем, зосереджується на веденні бізнесу і втрачає левову частку постійних клієнтів. Тож саме в успішної маленької компанії створюється колектив однодумців, об'єднаний спільною метою, загальними пристрастю, інтересами і турботами.
Представники майже всіх великих компаній, включаючи навіть гігантські мультинаціональні бізнеси, завжди заявляють, що вони дбають про свої спільноти. Але лише у разі «малих гігантів» така заява є безперечною істиною. На відміну від своїх великих конкурентів, малі компанії можуть врахувати всі ці аспекти одночасно, і саме це допомагає їм виробляти продукт високої якості. Більше того, вони активно роблять внесок у свої спільноти.
Так, автор видання надає приклад музичного лейблу із Буффало під назвою «Righteous Babe Records». Коли стара церква в центрі Буффало почала руйнуватися, власниця лейблу Ені Ді Франко врятувала її, сплативши за ремонтні роботи. Така добра справа переконала місто дозволити їй розмістити свій бізнес усередині церкви.
Також малі фірми більше опікуються своїм колективом і намагаються йти назустріч їхнім потребам. Так, у книзі розглядається повчальна історія матері-одиначки без освіти Мішель Ховард. Вона почала працювати на взуттєвий бренд «ECCO» на півставки, виконуючи ручні операції. Набравшись досвіду, здобула посаду з роботи із клієнтами. У результаті – змогла купити будинок, позичив у компанії грошей. Більше того – стала власницею частки в «ECCO», взявши участь у програмі передачі акцій співробітникам, яким зараз належить 58% акцій. Така турбота про співробітників не характерна більшості великих компаній, але в «маленьких гігантах» вона створює почуття лояльності. Подібних історій багато, і всі вони демонструють, навіщо малі компанії продовжують дбати про своїх співробітників.
Головний висновок, який можна зробити після знайомства з книгою: невеликі успішні компанії мають магію, яка, на жаль, зникає при перевищенні деякого порога чисельного складу. І одна з основних причин і рушійних сил цієї магії – спільна пристрасть співробітників компанії. Пристрасть до того, чим займається бренд, і вона повинна бути у засновника. Нею він має «заразити» всіх інших. Ті ж, хто не здатний жити в такій атмосфері і не хоче розділяти спільні цінності, просто не приживається. І це – головна відмінність від великих компаній, в яких людей просто занадто багато для того, щоб привести їх всіх до одного спільного знаменника. Відчуття «на роботу, як на свято» у співробітників маленьких фірм зустрічається частіше, ніж у працівників великих корпорацій. Що показує значимість конкретного співробітника, адже у невеликому колективі важлива кожна людина, від якої безпосередньо залежить виживання фірми. І це відчуття потрібності є однією з найсерйозніших форм нематеріальної мотивації, яку неможливо купити за гроші.
Кому варто прочитати цю книгу?
- Підприємцям і власникам малого бізнесу, які не хочуть позбутися своєї справи.
- Всім, хто займає керуючу посаду.
- Тим, хто планує заснувати стартап.
Відколи з’явився бізнес, існує і переконання, що єдиний спосіб досягти успіху – постійно розширюватися і продавати якомога більше свого продукту великій кількості клієнтів. А саме це видання допоможе дізнатися, як займатися невеликою, але дуже успішною справою.
Бьорлінгем Бо. |