Свідоме споживання дуже швидко стало модним трендом та одним зі складових здорового способу життя. Виробники товарів теж прагнуть показати свою причетність до нового віяння та беруть курс на екологічність.
З 15 березня в «АТБ-Маркет» запустили продаж екопакетів, які начебто розкладаються протягом 12 місяців, не завдаючи шкоди довкіллю. Якщо все дійсно так, то це суттєво покращить стан навколишнього середовища в містах. Але в деяких екосвідомих громадян є побоювання, що це – лише «грінвошінг»*. Адже існують багато брендів, які тільки прикидаються «зеленими» (нафтова компанія «Chevron», хімічні компанії «Du Pont», «Nestle», «Johnson’s Baby», «Green Mama», «NIVEA PURE & Natural Yves Rocher», «Greenway» тощо).
Аби розібратися, співробітники Центру екологічної інформації Гончарівки запитали в експерта Дмитра Бидюка, наскільки ці пакети екологічні. Пан Дмитро викладає основи технологій біопластиків, наукові основи безвідходних технологій харчової продукції та екологічну безпеку харчової продукції в Сумському національному аграрному університеті (СНАУ). Він провів своє маленьке «розслідування» та дослідив склад і властивості цих пакетів, дізнався про їх виробника та сертифікацію. Із самого початку пан Дмитро звернув увагу, що в пості на своїй сторінці у «Фейсбук» сама мережа «АТБ» інформацію подає некоректно. Фахівець пояснює: «Склад цих пакетів – 75% PBAT (біополімер з невідновлювальних нафтових полімерів) та 25% – PLA (рослинний біополімер, у цьому випадку – крохмаль кукурудзи). Обидва полімери є розкладними! У дописі мережі супермаркетів йдеться, що у складі пакетів є крохмаль+PLA. А це, у даному випадку, одне й те саме. Про невідновлювані нафтові полімери у складі пакетів чомусь не написали. Це, мабуть, помилка SMM-ника, але вона вводить в оману тисячі користувачів».
Ці пакети матові та напівпрозорі, світло-зеленого кольору, майже не шурхотять, на дотик трохи нагадують тонку плівку від засохлого клею ПВА. Користуватися ними можна впродовж 9 місяців. Але, щоб пакет прослужив так довго, є певні умови зберігання: у сухому приміщенні, якомога далі від сонячних променів за температурою повітря не вище 25 градусів. Країна-виробник – В’єтнам. Продукція має сертифікат, який підтверджує, що пакети розкладаються в умовах домашнього компостування. І ось на цей фактор слід звернути особливу увагу. Ви повинні мати якісний компост і сам процес компостування проводити із дотриманням вимог та за участю хробаків. Згідно з сертифікатом, товщина пакетів від 16 до 26 мкм. Якщо вона не перевищує 26 мкм, то він розкладеться в зазначений термін, якщо ж пакет буде грубішим, то й розкладатиметься значно довше. Під час лабораторних досліджень температура компосту, в якому розкладався пакет, становила 25 +- градусів. Пакет розклався на 90% від його сухої маси.
«Отже, стосовно висновків: на процес біорозкладання впливає величезна кількість факторів, починаючи від складу та внутрішньої будови до умов досліджень. Розкладання в реальних умовах дуже відрізняється від нормативних у лабораторії», – підсумував Дмитро Бидюк.
Якщо такий пакет закопати, то, очевидно, він буде розкладатися понад рік. Якщо його викинути на полігон, де нема відповідних умов, розкладання значно загальмується, і його потенціал, як придатного до компостування, не буде використаний.
Ймовірно, що, враховуючи склад цих пакетів від «АТБ» та відсутність, на жаль, систем керування відходами в Україні, правильно утилізувати пакети та ще й отримувати якісний компост у нинішніх реаліях – задача досить складна. Але робити кроки в цьому напрямку необхідно!
Громадянам, які мають можливість компостувати органічні відходи, неодмінно слід звернути увагу на ці пакети. А співробітники Центру екологічної інформації Гончарівки вже ними користуються та готуються провести власний експеримент! Ми плануємо самотужки перевірити здатність цих екопакетів до біорозкладання у компості. Чекайте на чесний відгук за 12 місяців або спробуйте разом із нами! Через рік подивимося, що в кого вийшло, та порівняємо результати.
*грінвошінг – екологічне позиціонування компанії, товару або послуги без достатніх для цього підстав. Термін «грінвошінг» виник із комбінації англійських слів «green» (зелений, екологічний) і «whitewashing» (відбілювання репутації).